top of page

יום בחיי קורס אדוונצ'ר פרוריידינג

מהיום שהתחלתי לתעד את הרכיבות ולכתוב בבלוג הזה, המטרה הייתה להנגיש את עולם האדוונצ'ר ורכיבת השטח לעוד רוכבים, דרך עיניים של רוכב בינוני מן המניין. אחד שלא מבין הרבה במכניקה או בטכניקה אבל לומד ומתקדם, משתפר ומתעד הכל על הדרך.

כבר בתחילת הדרך היה ברור שכדי ללמוד ולהשתפר לא תמיד מספיק רק לצאת לרכוב, בטח לא אם היית 15 שנה על קטנוע לפני האופנוע וסיגלת לעצמך מנהגים רעים, וצריך גם למידה מעשית- כזו שתתקן את הטעויות ותכניס בי טכניקה נכונה.

לכן, שמחתי מאוד שמהקהילה הגדולה שיצרנו לאדוונצ'רים מתחילים, הגיעה בקשה לעשות קורס קבוצתי.

אז בדקתי אם לא מדובר על רוכב אחד ואחרי ש-30 רוכבים הצביעו בסקר הקבוצתי שהם בעניין, יצאתי לשוק לחפש מי יעביר לנו הדרכה איכותית ויפרגן למשתתפים בהנחה קטנה כדי שכולם ירוויחו.

הראשונים לבוא עם הצעה קונקרטית היו פרוריידינג. אחרי ההודעה ששלחתי לכפיר לוין, הוא ישר חיבר אותי עם שי מנהל הקבוצות, שישב איתי לקפה ליד הבית וביחד בנינו תכנית שתענה על הצרכים של האדוונצ'רים המתחילים- קורס בסיסי עם יחס הדרכה גבוה, עבודה פרטנית עם כל רוכב ותרגול בשטח, לא משהו סטטי שמתרגל המון אלמנטים חדשים בנקודה אחת אבל בלי יישום בשטח וכמובן מחיר תחרותי.

שי חזר אליי עם תאריכים ויצאנו לדרך עם הרישום, בסופו נסגרה קבוצת בוטיק עם 6 רוכבים (אוגוסט, קייטנות, גל חום ועוד סיבות, אחרת היו יותר).

פתחנו קבוצת וואטסאפ, הוספנו את כפיר אלדד המדריך ונפגשנו בבוקר חם של אוגוסט בנקודת המפגש בתל חדיד. חלק מהרוכבים באו ביחד וחלק נפגשו בפעם הראשונה או רק זיהו פרצופים מטיולי מתחילים משותפים שעשינו, אז אחרי היכרות קצרה עם שי וכפיר, קיבלנו הסבר מה צפוי לנו ואיך כל היום הזה יתנהל.

ההדרכה של פרוריידינג בנויה על ציר מתל חדיד לבן שמן, שבו יש נקודות לתרגול מעשי שבהן הקבוצה עוצרת, מקבלת הדרכה על אלמנט וטכניקה, מתרגלת אותו במקום כמה שצריך ואז יוצאים להמשך הציר עם תרגול של מה שנלמד עד כה.

יצאנו לדרך בעקבות כפיר וכבר אחרי 3 דקות של רכיבה עצרנו להסבר ראשון- בחירת שביל. כפיר הביא אותנו לירידה שבה צריך לתכנן את המסלול קדימה, כי צד שמאל שלה קל לירידה ובימין יש אלמנטים מתאגרים למתחילים. אבל מה עושים כשבאמצע הירידה קולטים שצד שמאל וצד ימין התהפכו ועכשיו הימני הוא הקל יותר? בדיוק בשביל זה צריך להרים ראש ולתכנן קדימה, לדעת לאן לכוון את המבט ואת האופנוע בעקבותיו, ולא להיפך. הקבוצה יורדת את הירידה בעקבות כפיר ללא אתגרים מיוחדים ואנחנו ממשיכים לנקודת התרגול הראשונה.

כפיר אלדד פרוריידינג מדריך קורס אדוונצ'ר

כפיר אלדד משפר טכניקה תוך כדי רכיבה (צילום: גבע תלם)

5 דקות רכיבה נוספות ועוצרים. שי וכפיר פורסים קונוסים לאורך השביל כדי לייצר מסלול ומיד מתחילים הסבר על ביצוע פניות ויציבה נכונה של הגוף בשטח, שזה קצת הפוך ממה שנהוג לחשוב בכביש ולאן להפנות את המבט. כפיר עושה סיבוב הדגמה ומיד אחריו הקבוצה יוצאת לתרגל פניות וסיבובים בשטח, יציאה מפניה עם גז שלא יגרום לפרפור של הגלגל האחורי ויזרוק את הרוכב הצידה ויציבה נכונה ואיזון של הרוכב אל מול האופנוע בביצוע פניות כאלה. כפיר ושי תופסים עמדות בכל אחת מהפניות כדי לתת פידבק לכל רוכב תוך כדי הביצוע וכבר אחרי שני סבבים אפשר לראות את השיפור של כל רוכב, את הביטחון שנבנה תוך כדי תרגול ואת הטכניקה משתפרת מפניה לפניה.

הדרכת אדוונצ'ר קבוצה פרוריידינג

הדרכה קבוצתית (צילום: גבע תלם)

סיימנו את התרגול הראשון ויוצאים לעולם האמיתי חזרה. כפיר מוביל אותנו באותו שביל שממנו הגענו לעבר שביל טכני יותר בעומק השטח שיעזור לתרגל את מה שנלמד עד כה. מגיעים לנקודת התרגול השניה.

הנקודה משלבת עליות וירידות עם פניות ושיפועי צד וכולם עומדים להקשיב להדגמה והסבר של כפיר על יציבה נכונה, אחיזה בכידון ורכיבה בשיפוע צד ויוצאים לדרך. הרוכבים קצת צברו קצת ביטחון וניתן לראות שהמהירות בביצוע התרגילים קצת עלתה. שי וכפיר עומדים בנקודות אסטרטגיות וצועקים הוראות שיישמעו בתוך הקסדה, מידי פעם עוצרים רוכב כדי לעשות הסבר מעמיק יותר ולשפר אלמנטים נקודתיים.

הדרכת קורס אדוונצ'ר פרוריידינג

עובדים על הפניית מבט ויציבה נכונה בנקודת התרגול השניה (צילום: גבע תלם)

מסיימים את התרגול ויוצאים לכיוון מצפה מודיעין להפסקת צהריים. בדרך כפיר עוצר אותנו, נותן הסבר על רכיבה בסינגל, שבו השביל צר יותר וחשיבות הטכניקה מתחדדת, ומכניס את הקבוצה אחריו לתוך סינגל במעבה היער. הקבוצה שומרת על קצב טוב עם שי במאסף ואנחנו יוצאים מהיער חזרה לשבילים, ממשיכים צפונה למצפה מודיעין. יורדים מהאופנועים ומהציוד כדי להתקרר קצת, כפיר ושלף את ערכת הקפה ומתחילים לקשקש. חצי שעה עוברת בלי ששמנו לב.

כפיר מתחיל בהדגמה לקראת נקודת העצירה השלישית- רכיבה בעמידה. לרובינו רכיבה בעמידה נראית דבר של מה בכך, אבל לרוכבים שיורדים לראשונה לשטח וסופגים טכניקה לא נכונה כי לא קיבלו הסבר על מנח כפות הרגליים, כיפוף הברכיים, הרמת המרפקים והתנוחה על האופנוע לפי תוואי השטח, זה יכול להיות קריטי. יציבה לא נכונה לא תגרום רק לעייפות מוקדמת אלא תוביל לפציעות ונפילות מיותרות.

זינוק בעליה בקורס הדרכת אדוונצ'ר פרוריידינג

שי עובד עם שמוליק על זינוק בעליה (צילום: גבע תלם)

יוצאים לרכיבה בעמידה בדרך לנקודה השלישית והאחרונה שבה נתרגל את מה שאני הכי גרוע בו- עצירה בעליה, זינוק בעליה וירידה בשיפוע גדול במהירות נמוכה. הנטיה של חלק מהרוכבים, ואני ביניהם, כי להיכנס לסטרס כשעוצרים בעליה תלולה בצורה לא מתוכננת ואז ישר עוברים מעמידה לישיבה, סוחטים את שתי הידיות ומקווים שהברקס הקדמי יעצור אותנו והשאופנוע לא יכבה לנו. בחלק מהמקרים זה עובד, אבל ככל שמתקדמים למסלולים מאתגרים יותר זה כבר לא עובד- האופנוע מידרדר אחורה עד שבסוף נופל ויכול להוביל לפציעות ישירות (נפילה על הרוכב) או פציעות עקיפות (מתיחה חזקה של שריר בגב או ברגל מהעומס, לדוגמה).

ירידה תלולה באיטיות בקורס אדוונצ'ר פרוריידינג

מתרגלים ירידה במהירות אפסית (צילום: גבע תלם)

התרגול של הטכניקה הנכונה בסביבה מבוקרת הוא היסוד של הדרכות האדוונצ'ר וכך גם כאן. כפיר מדגים לנו איך לא להילחץ כשנעצרים בעליה פתאומית ואיך במקום לנסות להשתלט על האופנוע בכוח הזרוע והרגל, פשוט לתת לאופנוע לעשות את מה שהוא עושה הכי טוב ולא להפריע לו- לזרוק קלאץ' ולתת לאופנוע להיעצר בכוח ההילוך והגלגל האחורי. זה נשמע טריוויאלי כשקוראים את זה כאן או כשמקבלים הסבר בסביבה סטרילית, אבל בפועל, בזמן אמת, הסטרס גורם לסדר פעולות שגוי. אז קצת כמו בצבא, תרגול מביא לשלמות ולהחדרה של טכניקה נכונה שתיכנס לפעולה בזמן אמת, כך גם פה. הקבוצה מתחילה לתרגל עצירה בעליה לצד שי וכפיר שעומדים ומדריכים כל רוכב כיצד לייצב נכון את המצב ואיך ממשיכים לזינוק נכון בעליה עם גז קבוע. אחרי אינספור סבבים של תרגול בעליה, כפיר עובר להדגמה של ירידה במהירות נמוכה עד כדי עצירה ללא הורדת רגליים והקבוצה ממשיכה בתרגול עם עצירות לשיפור הטכניקה.

סיימנו את נקודת התרגול השלישית ואנחנו בדרך לנקודת הסיום שהיא גם נקודת ההתחלה בתל חדיד. בדרך כמובן שעוברים במסלולים שטרם רכבנו, הפעם המסלול מאתגר יותר ומשלב סלעים ומדרגות סלע לאורכו, המחייבים בחירת נתיב נכונה וטכניקה גבוהה יותר בשליטה באופנוע במהירות נמוכה. עוצרים לעוד קצת צילומים ומתאספים חזרה בנקודת המפגש לפידבקים וסיכום.

מחפשים את הקורס המתאים לכם? צפו בסקירת הקורסים והמחירים בוידאו מטה

פידבקים וסיכום

עברנו למעלה משש שעות של הדרכה ונגענו בכל טכניקות הבסיס הנדרשות לרכיבה טובה ונכונה יותר בשטח. הרוכבים סיכמו שפתאום נפלו להם הרבה אסימונים על דברים שעשו לא נכון ועכשיו אחרי ההסברים והעבודה הפרטנית, הם הבינו איפה הטעות ופתאום סיימו יום רכיבה פחות עייפים.

היה מטורף. איפה שהתחלתי ואיפה שאני עכשיו. עולם אחר.

כפיר מסביר שכדי להמשיך ולתרגל צריך להמשיך ולצאת לשטח ולטיולים כדי להטמיע את הטכניקה הנכונה ולהמשיך לשפר אותה, נראה לי שאין מי שיתווכח איתו בשלב הזה :)

גילוי נאות: ביליתי שעות בשיחות עם מדריכים שונים כדי להביא את ההצעה הטובה ביותר שיכולתי לקבוצת אדוונצ'רים מתחילים בשטח. לא עשיתי רווח אישי מכל הרשמה וכל הצעה לעמלה כזו נדחתה עם בקשה לגלגל את ההנחה לרוכבים במקום אליי. הפרנסה העיקרית שלי היא העבודה בהייטק, לא אופנועים ורוכביהם.

עבורי, עצם זה שקראתם את כל הכתבה, צפיתם בסרטון ואולי אפילו שיתפתם את התוכן עם חברים, זה הכיף.